رفع آسیب های متابولیکی ایجاد شده توسط رژیم غذایی پرکالری از طریق چندین هورمون

 17 ژانویه 2014 – یک مولکول خاص که بطور مساوی و همزمان بروی گیرنده های هورمونهای متابولیکی گلوکاگون و GLP-1عمل می کند می تواند سبب بهبود بیماری دیابت و کاهش وزن گردد، این کار از طریق بازگرداندن فعالیت به هورمون ضد چاقی لپیتن انجام می شود.

 گروهی از محققین بین المللی متشکل از محققین مرکز هلمهولتز در مونیخ و دانشمندان دانشگاه  ایندیانا و کمپانی بیوتکنولوژی Ambrxدر این پروژه با یکدیگر همکاری داشتند. دانشمندان دریافتند که درمان موشهای چاق بوسیله ی کوآگونیست گلوکاگون و GLP-1سبب بهبود متابولیسم و وزن بدن موشها می شود، این بهبود با فعال شدن هورمون لپیتن که کاهش دهنده ی وزن است، صورت می گیرد.

نتایج این تحقیق در مجله ی Diabetesمنتشر گردید.

هورمون سلولهای چربی یا لپتین نقش کلیدی در فیزیولوژی انرژی و متابولیسم گلوکز دارد.

هورمون لپتین بطور طبیعی از بافت چربی به خون ترشح می شود و مقدار ترشح آن متناسب با مقدار چربی بدن است. افزایش مقدار لپتین مغز را از ذخیره ی کالری آگاه می کند و مغز پیام ممانعت از مصرف غذا ، افزایش مصرف انرژی وکاهش مقدار قند خون را صادر می کند اما افراد چاق نسبت به تأثیرات متابولیکی لپتین مقاوم هستند این موضوع سبب می شود استفاده از لپتین به عنوان یک داروی ضد چاقی در این افراد دچار محدودیت شود.

دانشمندان کشف کردند که درمان موشهایی که بر اثر مصرف رژیم  پرکالری چاق شده اند با پپتیدی که همزمان سبب فعال شدن گیرنده های GLP-1و گلوکاگون شود می تواند مقاومت به لپتین را معکوس کرده و سبب بهبود وزن بدن و نرمال شدن متابولیسم گلوکز حتی بدون تغییر رژیم غذایی به رژیم غذایی سالم گردد.

پرفسور Mathias Tschopمدیر مرکز تحقیقات دیابت هلمهولتز در مونیخ می گوید: ما بویژه تشویق شدیم که علاوه بر استفاده از کو- آگونیست مذکور مقداری لپتین را برای بررسی  کاهش وزن به حیوانات بدهیم وتأثیرات  آنرا بررسی کنیم.

کشف این استراتژی درمانی جدید نتیجه ی همکاری سالهای متمادی شرکت Ambrxبا پرفسور DiMarchiاز دانشگاه ایندیانا است. دکتر Clemmensenنویسنده ی ارشد این مقاله می گوید: چنانچه ایمنی استفاده از این روش تایید شود ما یک قدم به جلوگیری از دیابت نوع 2 بطور اختصاصی برای هر فرد بیمار نزدیک تر خواهیم شد. هدف ما یافتن روشهای جدید برای تشخیص درمان و پیشگیری از بیماریهای اصلی  دنیای متمدن وتوسعه یافته ی امروزی با بیشترین سرعت ممکن در زمینه ی این نوع تحقیقات است.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/271275.php

مترجم: ماندانا فرخی نیا